خبر هفته
شماره جديد "حلال نشان برين" شماره دوم و سوم"حلال نشان برين" فصلنامه اجتماعي فرهنگي موسسه بين المللي حلال جهاني منتشر شد.
دریافت اپلیکیشن حلال
آرشیو اخبار
"هفدمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران"
دستوروزیر صنعت به اتاق بازرگانی برای عدم صدور نشان حلال
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی "I Food"در تاریخ 3 الی 6 شهریور ماه سال 1397 در شهر مشهد برگزار می شود.
«بیست و پنجمین نمايشگاه بين المللی صنايع کشاورزی، مواد غذائی، ماشين آلات و صنايع وابسته ايران آگروفود 2018»
نمایشگاه بین المللی محصولات حلال روسیه 6 الی 8 اردیبهشت
نمایشگاه بین المللی حلال اکسپوی روسیه
در مسکو؛ کنفرانس مطبوعاتی با موضوع «حلال در صنعت هتلداری» برگزار شد
دعوت از صنايع غذايي برتر براي شركت رايگان در نمايشگاه هند
فواید هتلهای ویژه مسلمانان چرا \\\"حلال توریسم\\\" پولساز است
نمایشگاه مواد غذایی و ماشین آلات وابسته شیراز 96 بیستمین دوره، در تاریخ 24 الی 27 بهمن ماه 96 برگزار می شود.
خبر نامه
جهت دریافت آخرین اخبار ایمیل خود را
وارد فرمایید:
آموزش
گفتگو
چهار شنبه 6 اسفند ماه 1393 ساعت 17:2
حلال، نشانبرین (قسمت سی و پنجم)
حلال و فقهای عظام:
عموم احکام حلال و حرام در مجموعه غنی و گرانسنگ دانش فقه قرار می گیرد که مرزبانان اصلی آن فقهای سترگ و مراجع عظام از قرن نخست تا زمان ما هستند. این عالمان فقیه، بر پایه قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص)و اهل بیت علیهم السلام و اجتهاد مبتنی بر دانش اصول فقه، احکام مورد نیاز زندگی روزمره مسلمانان را استخراج و بیان می کنند و پرسش های نو و به عبارت دیگر مسائل مستحدثه را پاسخ می دهند. بایدها و نبایدهای دینی که در شکل حرام و حلال در فقه جلوه می کند از زمان پیامبر (ص) تا عصر حضور ائمه (سال ۲۶۰ هجری ) و سپس عصر غیبت امام عصر ارواحنا فداه که عصر فقهاست در مجموعه های گرانسنگی همچون کتب اربعه و بعدها مجموعه های دیگری همچون وسائل الشیعه و مستدرک آن گرد آمده است اما در عین حال فقهای عظام بر همان بنیاد اجتهاد، مسائل نو و نیاز های فقهی روز را متکفل هستند. در تطبیق بعضی از مواد اصلی یا افزودنی در خوراکی های غذایی و دارویی جدید همچون آنزیم ها و ترکیبات ژنتیکی و رنگ های خوراکی مستحصل از حیوانات و تعمیم یا عدم تعمیم استحاله بر انواع ژلاتین ها و موضوعاتی از این نوع ، پرسش هایی برای ممیزان و کارشناسان حلال پیش می آید که نیازمند نظر و فتوای فقیهان است و تنها از این طریق است که می توان در مورد مصرف یا عدم مصرف این مواد اظهار نظر کرد و اجازه درج برچسب “حلال” را به این محصولات بر اساس نظر فقهی داد یا نداد. بنده توفیق آن را داشته ام که با مراجع و فقهای عظام دیدار داشته و موضوع را توضیح دهم و از آنها برای مسائل مستحدثه در تطبیق محصولات با استاندارد حلال استمداد داشته باشم. همه این بزرگواران استقبال کرده و بیان داشتند که آماده رفع این نیاز هستند و حتی بعضی فرمودند که شخصا به این امر رسیدگی خواهند فرمود و این پرسشها را به دایره افتاء نخواهند فرستاد و این کار را امری بزرگ شمرده و برای دست اندرکاران دعا فرموده آرزوی توفیق داشتند. البته این موضوع فقط به دایره خوراکی ها محدود نشده و به سایر موضوعات همچون بانکداری و بورس و بیمه و ورزش و تفریحات و خوراک های فرهنگی مثل فرآورده های هنری و رسانه ای و آی تی و امثال آن هم تعمیم می یابد و از سال ها قبل هم آثاری مثل “فقه برای غربنشینان” (برای پاسخگویی به نیازهای مسلمانان در شرایط زندگی در غرب) توسط بعضی فقهای عظام نوشته شده است که بی تردید باید چنین آثاری تداوم داشته باشد.
دکتر عبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
عموم احکام حلال و حرام در مجموعه غنی و گرانسنگ دانش فقه قرار می گیرد که مرزبانان اصلی آن فقهای سترگ و مراجع عظام از قرن نخست تا زمان ما هستند. این عالمان فقیه، بر پایه قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص)و اهل بیت علیهم السلام و اجتهاد مبتنی بر دانش اصول فقه، احکام مورد نیاز زندگی روزمره مسلمانان را استخراج و بیان می کنند و پرسش های نو و به عبارت دیگر مسائل مستحدثه را پاسخ می دهند. بایدها و نبایدهای دینی که در شکل حرام و حلال در فقه جلوه می کند از زمان پیامبر (ص) تا عصر حضور ائمه (سال ۲۶۰ هجری ) و سپس عصر غیبت امام عصر ارواحنا فداه که عصر فقهاست در مجموعه های گرانسنگی همچون کتب اربعه و بعدها مجموعه های دیگری همچون وسائل الشیعه و مستدرک آن گرد آمده است اما در عین حال فقهای عظام بر همان بنیاد اجتهاد، مسائل نو و نیاز های فقهی روز را متکفل هستند. در تطبیق بعضی از مواد اصلی یا افزودنی در خوراکی های غذایی و دارویی جدید همچون آنزیم ها و ترکیبات ژنتیکی و رنگ های خوراکی مستحصل از حیوانات و تعمیم یا عدم تعمیم استحاله بر انواع ژلاتین ها و موضوعاتی از این نوع ، پرسش هایی برای ممیزان و کارشناسان حلال پیش می آید که نیازمند نظر و فتوای فقیهان است و تنها از این طریق است که می توان در مورد مصرف یا عدم مصرف این مواد اظهار نظر کرد و اجازه درج برچسب “حلال” را به این محصولات بر اساس نظر فقهی داد یا نداد. بنده توفیق آن را داشته ام که با مراجع و فقهای عظام دیدار داشته و موضوع را توضیح دهم و از آنها برای مسائل مستحدثه در تطبیق محصولات با استاندارد حلال استمداد داشته باشم. همه این بزرگواران استقبال کرده و بیان داشتند که آماده رفع این نیاز هستند و حتی بعضی فرمودند که شخصا به این امر رسیدگی خواهند فرمود و این پرسشها را به دایره افتاء نخواهند فرستاد و این کار را امری بزرگ شمرده و برای دست اندرکاران دعا فرموده آرزوی توفیق داشتند. البته این موضوع فقط به دایره خوراکی ها محدود نشده و به سایر موضوعات همچون بانکداری و بورس و بیمه و ورزش و تفریحات و خوراک های فرهنگی مثل فرآورده های هنری و رسانه ای و آی تی و امثال آن هم تعمیم می یابد و از سال ها قبل هم آثاری مثل “فقه برای غربنشینان” (برای پاسخگویی به نیازهای مسلمانان در شرایط زندگی در غرب) توسط بعضی فقهای عظام نوشته شده است که بی تردید باید چنین آثاری تداوم داشته باشد.
دکتر عبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
یادداشت
تاریخ و اوقات شرعی
پیوند ها