خبر هفته
شماره جديد "حلال نشان برين" شماره دوم و سوم"حلال نشان برين" فصلنامه اجتماعي فرهنگي موسسه بين المللي حلال جهاني منتشر شد.
دریافت اپلیکیشن حلال
آرشیو اخبار
"هفدمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران"
دستوروزیر صنعت به اتاق بازرگانی برای عدم صدور نشان حلال
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی "I Food"در تاریخ 3 الی 6 شهریور ماه سال 1397 در شهر مشهد برگزار می شود.
«بیست و پنجمین نمايشگاه بين المللی صنايع کشاورزی، مواد غذائی، ماشين آلات و صنايع وابسته ايران آگروفود 2018»
نمایشگاه بین المللی محصولات حلال روسیه 6 الی 8 اردیبهشت
نمایشگاه بین المللی حلال اکسپوی روسیه
در مسکو؛ کنفرانس مطبوعاتی با موضوع «حلال در صنعت هتلداری» برگزار شد
دعوت از صنايع غذايي برتر براي شركت رايگان در نمايشگاه هند
فواید هتلهای ویژه مسلمانان چرا \\\"حلال توریسم\\\" پولساز است
نمایشگاه مواد غذایی و ماشین آلات وابسته شیراز 96 بیستمین دوره، در تاریخ 24 الی 27 بهمن ماه 96 برگزار می شود.
خبر نامه
جهت دریافت آخرین اخبار ایمیل خود را
وارد فرمایید:
آموزش
گفتگو
سه شنبه 27 آبان ماه 1393 ساعت 11:52
حلال، نشان برین (قسمت بیست و دوم)
فقدان راهبردها در موضوع حلال:
پس از نزدیک به یک دهه بحث و گفتگو و اقدام در زمینه نشان حلال در کشور، به این نتیجه رسیده ام که مشکل اساسی در رشد کم صنعت و تجارت حلال، فقدان راهبردهای مشخص در هر یک از موضوعات مربوط به حلال است. مثلاً در رشد صادرات محصولات غذایی حلال که از مزیت های کشور است هیچ برنامه تشویقی یا مانع زدایی برای تولید و صادرکنندگان این محصولات وجود ندارد و همه بسته های پیشنهادی تشویقی ما در بایگانیهای سازمان توسعه تجارت یا وزارت بازرگانی رسوب کرده است و در نهایت بازارهای صادراتی محصولات حلال را به رقبای خود مثل ترکیه واگذار کرده ایم و این ناشی از ضعف راهبردی در وزارتخانههای جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت بوده که استراتژی مشخصی برای توسعه بازار حلال نداشته یا ارائه نداده یا به اجرا نگذاشته اند.
بعضی ها نا آگاهانه، ضعف قانونی در این زمینه را عامل دانسته اند که البته اشتباه است. زیرا از نظر قانونی هیچ مشکلی وجود ندارد و با قوانین موجود می توان رشد تولید و تجارت محصولات را پر شتاب کرد. ولی ضعف راهبرد هاست که بدنه فربه اداری را به جلو نمی راند. مثال دیگر در مورد “گردشگری حلال” است. هر چه بیشتر با مسئولان مختلف گردشگری کشور و مناطق آزاد مکاتبه و صحبت کرده ام بیشتر به این نتیجه رسیده ام که راهبرد مشخصی برای استقرار و حمایت از این صنعت بسیار درآمد ساز (حلال توریسم) ندارند یا ارائه نمی دهند و به کلیات بسنده می کنند و از اینکه نتوانسته ایم جذب گردشگر کنیم تاسف خورده اند. اما وقتی راهکار و راهبرد هم به آنها ارائه می شود طبق روال معمول در چنبره بورکراسی اداری گیر کرده و شجاعت اقدام های مبتکرانه نیز در آنها وجود ندارد. نه بدنه اداری را درگیر این امور میکنند (که البته نباید بکنند و باید برون سپاری کنند) و نه به بخش خصوصی اعتماد میکنند تا با قدرت این بخش موانع را از سر راه رشد بردارند.
دو سال پیش در سفر به روسیه با رئیس اتحادیه هتل داران روسیه در مورد گردشگری حلال صحبت کردم. او از این موضوع چیزی نمی دانست و وقتی برای اولین بار با توضیحات من با این واژه آشنا شد، گفت چه باید بکنیم که بتوانیم مسلمانان بیشتری را جذب هتل های خود کنیم و من دستورالعمل به او ارائه کردم که چندان هم دشوار نبود. امروز شما می توانید با یک جستجوی اینترنتی ببینید با چه سرعتی هتل های حلال در روسیه برای جذب گردشگر مسلمان آماده شده و تبلیغ می کنند، در حالیکه هفت ماه است پروپوزال گردشگری ما به منطقه آزاد کیش در پیچ و خم اداری رسوب کرده و هیچ جوابی به آن داده نشده است. تا راهبرد مشخصی در توسعه صنعت حلال نداشته باشیم همچنان در جا خواهیم زد.
به همین روال قیاس کنید راهبرد صنعت بیمه کشور در زمینه راه اندازی بازار بزرگ بیمه تکافل (بیمه حلال) که در همه کشورهای اسلامی وجود دارد و ما از آن بهره نمی بریم. نبودراهبرد در زمینه جذب سرمایه گذار در بانکداری، بورس، سکوک و سایر خدمات مالی که در کشورهای دیگر رایج است و نبود راهبرد در ارائه خدمات تفریحات و بازی های رایانه ای حلال که مالزی اخیراً به آن اقدام کرده، نیز از دیگر موارد قابل ذکر است.
دکتر عبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
پس از نزدیک به یک دهه بحث و گفتگو و اقدام در زمینه نشان حلال در کشور، به این نتیجه رسیده ام که مشکل اساسی در رشد کم صنعت و تجارت حلال، فقدان راهبردهای مشخص در هر یک از موضوعات مربوط به حلال است. مثلاً در رشد صادرات محصولات غذایی حلال که از مزیت های کشور است هیچ برنامه تشویقی یا مانع زدایی برای تولید و صادرکنندگان این محصولات وجود ندارد و همه بسته های پیشنهادی تشویقی ما در بایگانیهای سازمان توسعه تجارت یا وزارت بازرگانی رسوب کرده است و در نهایت بازارهای صادراتی محصولات حلال را به رقبای خود مثل ترکیه واگذار کرده ایم و این ناشی از ضعف راهبردی در وزارتخانههای جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت بوده که استراتژی مشخصی برای توسعه بازار حلال نداشته یا ارائه نداده یا به اجرا نگذاشته اند.
بعضی ها نا آگاهانه، ضعف قانونی در این زمینه را عامل دانسته اند که البته اشتباه است. زیرا از نظر قانونی هیچ مشکلی وجود ندارد و با قوانین موجود می توان رشد تولید و تجارت محصولات را پر شتاب کرد. ولی ضعف راهبرد هاست که بدنه فربه اداری را به جلو نمی راند. مثال دیگر در مورد “گردشگری حلال” است. هر چه بیشتر با مسئولان مختلف گردشگری کشور و مناطق آزاد مکاتبه و صحبت کرده ام بیشتر به این نتیجه رسیده ام که راهبرد مشخصی برای استقرار و حمایت از این صنعت بسیار درآمد ساز (حلال توریسم) ندارند یا ارائه نمی دهند و به کلیات بسنده می کنند و از اینکه نتوانسته ایم جذب گردشگر کنیم تاسف خورده اند. اما وقتی راهکار و راهبرد هم به آنها ارائه می شود طبق روال معمول در چنبره بورکراسی اداری گیر کرده و شجاعت اقدام های مبتکرانه نیز در آنها وجود ندارد. نه بدنه اداری را درگیر این امور میکنند (که البته نباید بکنند و باید برون سپاری کنند) و نه به بخش خصوصی اعتماد میکنند تا با قدرت این بخش موانع را از سر راه رشد بردارند.
دو سال پیش در سفر به روسیه با رئیس اتحادیه هتل داران روسیه در مورد گردشگری حلال صحبت کردم. او از این موضوع چیزی نمی دانست و وقتی برای اولین بار با توضیحات من با این واژه آشنا شد، گفت چه باید بکنیم که بتوانیم مسلمانان بیشتری را جذب هتل های خود کنیم و من دستورالعمل به او ارائه کردم که چندان هم دشوار نبود. امروز شما می توانید با یک جستجوی اینترنتی ببینید با چه سرعتی هتل های حلال در روسیه برای جذب گردشگر مسلمان آماده شده و تبلیغ می کنند، در حالیکه هفت ماه است پروپوزال گردشگری ما به منطقه آزاد کیش در پیچ و خم اداری رسوب کرده و هیچ جوابی به آن داده نشده است. تا راهبرد مشخصی در توسعه صنعت حلال نداشته باشیم همچنان در جا خواهیم زد.
به همین روال قیاس کنید راهبرد صنعت بیمه کشور در زمینه راه اندازی بازار بزرگ بیمه تکافل (بیمه حلال) که در همه کشورهای اسلامی وجود دارد و ما از آن بهره نمی بریم. نبودراهبرد در زمینه جذب سرمایه گذار در بانکداری، بورس، سکوک و سایر خدمات مالی که در کشورهای دیگر رایج است و نبود راهبرد در ارائه خدمات تفریحات و بازی های رایانه ای حلال که مالزی اخیراً به آن اقدام کرده، نیز از دیگر موارد قابل ذکر است.
دکتر عبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
یادداشت
تاریخ و اوقات شرعی
پیوند ها