خبر هفته
شماره جديد "حلال نشان برين" شماره دوم و سوم"حلال نشان برين" فصلنامه اجتماعي فرهنگي موسسه بين المللي حلال جهاني منتشر شد.
دریافت اپلیکیشن حلال
آرشیو اخبار
"هفدمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران"
دستوروزیر صنعت به اتاق بازرگانی برای عدم صدور نشان حلال
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی "I Food"در تاریخ 3 الی 6 شهریور ماه سال 1397 در شهر مشهد برگزار می شود.
«بیست و پنجمین نمايشگاه بين المللی صنايع کشاورزی، مواد غذائی، ماشين آلات و صنايع وابسته ايران آگروفود 2018»
نمایشگاه بین المللی محصولات حلال روسیه 6 الی 8 اردیبهشت
نمایشگاه بین المللی حلال اکسپوی روسیه
در مسکو؛ کنفرانس مطبوعاتی با موضوع «حلال در صنعت هتلداری» برگزار شد
دعوت از صنايع غذايي برتر براي شركت رايگان در نمايشگاه هند
فواید هتلهای ویژه مسلمانان چرا \\\"حلال توریسم\\\" پولساز است
نمایشگاه مواد غذایی و ماشین آلات وابسته شیراز 96 بیستمین دوره، در تاریخ 24 الی 27 بهمن ماه 96 برگزار می شود.
خبر نامه
جهت دریافت آخرین اخبار ایمیل خود را
وارد فرمایید:
آموزش
گفتگو
دو شنبه 31 شهريور ماه 1393 ساعت 10:55
حلال، نشان برین (قسمت شانزدهم)
حلال و شرکت های چند ملیتی :
بازار حلال آنچنان پر جاذبه است که شرکت های چند ملیتی را به سوی خود کشاند و مدیران این شرکت ها که ابتدا در نصب برند حلال روی محصولات خود مقاومت می کردند، مجبور به پذیرش ویژگی های آن شدند.
برند های مشهور این شرکت ها در صنعت غذا با فراگیر شدن برند حلال خود را ملزم به پیوستن به حلال دیدند. زیرا مسلمانان به محصولات غیر حلال واکنش نشان داده و نوع حلال را انتخاب می کنند. رستوران های زنجیره ای چند ملیتی و بین المللی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آنها نیز برای جذب مشتریان مسلمان برای تطبیق خود با استاندارهای حلال اقدام می کنند. یکی از این شرکت ها شرکت صنایع غذایی سوئیسی و چند ملیتی «نستله» است که در حال حاضر دارای ۴۵۰ کارخانه در ۸۶ کشور جهان و شمار کارکنان آن بالغ بر ۳۳۰ هزار نفر و نامهای تجاری این شرکت همچون نسکوئیک، نسکافه، کیتکت، اسمارتیز و مگی دارای شهرت بین المللی است. این شرکت با ارزش بازار ۲۳۳ میلیارد دلار در رتبه نهم از فهرست فایننشال تایمز جهانی ۵۰۰۰ قرار گرفته است. شعبه مالزی شرکت نستله به تازگی استاندارد حلال مالزی را دریافت و در ردیف حامیان حلال آن کشور قرار گرفت و پس از مدتی نیز قواعد استاندارد حلال سنگاپور را به یک آیین نامه برای محصولاتی که می خواست بر روی آنها برند حلال قرار دهد پذیرفت و دپارتمانی را در دفتر مرکزی خود برای این موضوع گشود. اگرچه اطلاعات نستله در مورد حلال و استاندارد جهانی حلال بسیار ضعیف است اما پذیرش حلال توسط آن شرکت نشان داد که نمی توان به قشر عظیم مصرف کنندگان مسلمان بیتفاوت بود و باید استاندارد حلال مورد قبول آنان را پذیرفت. در گفتگو با یکی از مدیران این شرکت در ایران احساس کردم که مدیران اصلی آن درک عمیقی از حلال ندارند و اطلاعات اندک آنان باید در مورد «حلال» و استاندارد جهانی آن تکمیل شود به طوری که نستله ایران هنوز به دلیل آن اطلاعات اندک موفق به دریافت برند حلال نشده است.در این ملاقات تلاش کردم که ذهن مدیران را روشن کنم تا بتوانند محصول خود در ایران را مورد قبول مصرف کنندگان حلال طلب ایرانی قرار دهند که خوشبختانه قول مساعد دادند تا مسئولان محلی را همراه کنند.
رستوران زنجیره ای کی اف سی هم مدتی است در مقابل حلال سرفرود آورده و در هزاران فروشگاه خود در کشورهای مختلف جهان برند حلال را هم عرضه می کنند.
این که آیا واقعا در این فروشگاه ها رستوران ها و کارخانجات چند ملیتی استاندارد حلال رعایت می شود یا خیر به عهده شرکت های گواهی دهنده حلال در آن کشورهاست اما این شرکت ها چاره ای ندارند جز آنکه رضایت مشتریان حلال خود را که اکنون مسلمانان و غیـــر مسلمانان را در برمیگیرد به دست آورند و این از توفیقات اقتصادی و فرهنگی دوره ماست.
دکترعبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
بازار حلال آنچنان پر جاذبه است که شرکت های چند ملیتی را به سوی خود کشاند و مدیران این شرکت ها که ابتدا در نصب برند حلال روی محصولات خود مقاومت می کردند، مجبور به پذیرش ویژگی های آن شدند.
برند های مشهور این شرکت ها در صنعت غذا با فراگیر شدن برند حلال خود را ملزم به پیوستن به حلال دیدند. زیرا مسلمانان به محصولات غیر حلال واکنش نشان داده و نوع حلال را انتخاب می کنند. رستوران های زنجیره ای چند ملیتی و بین المللی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آنها نیز برای جذب مشتریان مسلمان برای تطبیق خود با استاندارهای حلال اقدام می کنند. یکی از این شرکت ها شرکت صنایع غذایی سوئیسی و چند ملیتی «نستله» است که در حال حاضر دارای ۴۵۰ کارخانه در ۸۶ کشور جهان و شمار کارکنان آن بالغ بر ۳۳۰ هزار نفر و نامهای تجاری این شرکت همچون نسکوئیک، نسکافه، کیتکت، اسمارتیز و مگی دارای شهرت بین المللی است. این شرکت با ارزش بازار ۲۳۳ میلیارد دلار در رتبه نهم از فهرست فایننشال تایمز جهانی ۵۰۰۰ قرار گرفته است. شعبه مالزی شرکت نستله به تازگی استاندارد حلال مالزی را دریافت و در ردیف حامیان حلال آن کشور قرار گرفت و پس از مدتی نیز قواعد استاندارد حلال سنگاپور را به یک آیین نامه برای محصولاتی که می خواست بر روی آنها برند حلال قرار دهد پذیرفت و دپارتمانی را در دفتر مرکزی خود برای این موضوع گشود. اگرچه اطلاعات نستله در مورد حلال و استاندارد جهانی حلال بسیار ضعیف است اما پذیرش حلال توسط آن شرکت نشان داد که نمی توان به قشر عظیم مصرف کنندگان مسلمان بیتفاوت بود و باید استاندارد حلال مورد قبول آنان را پذیرفت. در گفتگو با یکی از مدیران این شرکت در ایران احساس کردم که مدیران اصلی آن درک عمیقی از حلال ندارند و اطلاعات اندک آنان باید در مورد «حلال» و استاندارد جهانی آن تکمیل شود به طوری که نستله ایران هنوز به دلیل آن اطلاعات اندک موفق به دریافت برند حلال نشده است.در این ملاقات تلاش کردم که ذهن مدیران را روشن کنم تا بتوانند محصول خود در ایران را مورد قبول مصرف کنندگان حلال طلب ایرانی قرار دهند که خوشبختانه قول مساعد دادند تا مسئولان محلی را همراه کنند.
رستوران زنجیره ای کی اف سی هم مدتی است در مقابل حلال سرفرود آورده و در هزاران فروشگاه خود در کشورهای مختلف جهان برند حلال را هم عرضه می کنند.
این که آیا واقعا در این فروشگاه ها رستوران ها و کارخانجات چند ملیتی استاندارد حلال رعایت می شود یا خیر به عهده شرکت های گواهی دهنده حلال در آن کشورهاست اما این شرکت ها چاره ای ندارند جز آنکه رضایت مشتریان حلال خود را که اکنون مسلمانان و غیـــر مسلمانان را در برمیگیرد به دست آورند و این از توفیقات اقتصادی و فرهنگی دوره ماست.
دکترعبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
یادداشت
تاریخ و اوقات شرعی
پیوند ها