خبر هفته
شماره جديد "حلال نشان برين" شماره دوم و سوم"حلال نشان برين" فصلنامه اجتماعي فرهنگي موسسه بين المللي حلال جهاني منتشر شد.
دریافت اپلیکیشن حلال
آرشیو اخبار
"هفدمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران"
دستوروزیر صنعت به اتاق بازرگانی برای عدم صدور نشان حلال
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی "I Food"در تاریخ 3 الی 6 شهریور ماه سال 1397 در شهر مشهد برگزار می شود.
«بیست و پنجمین نمايشگاه بين المللی صنايع کشاورزی، مواد غذائی، ماشين آلات و صنايع وابسته ايران آگروفود 2018»
نمایشگاه بین المللی محصولات حلال روسیه 6 الی 8 اردیبهشت
نمایشگاه بین المللی حلال اکسپوی روسیه
در مسکو؛ کنفرانس مطبوعاتی با موضوع «حلال در صنعت هتلداری» برگزار شد
دعوت از صنايع غذايي برتر براي شركت رايگان در نمايشگاه هند
فواید هتلهای ویژه مسلمانان چرا \\\"حلال توریسم\\\" پولساز است
نمایشگاه مواد غذایی و ماشین آلات وابسته شیراز 96 بیستمین دوره، در تاریخ 24 الی 27 بهمن ماه 96 برگزار می شود.
خبر نامه
جهت دریافت آخرین اخبار ایمیل خود را
وارد فرمایید:
آموزش
گفتگو
دو شنبه 3 آذر ماه 1393 ساعت 12:29
حلال، نشان برین (قسمت بیست و سوم)
زنجیره خدمات گردشگری حلال:
از لحظه آغاز سفر تا هنگام بازگشت، گردشگر مسلمان نیاز به خدماتی دارد که بر اساس فرهنگ اسلامی باید به او ارائه شود. این خدمات شامل تدارک غذا، تسهیلات انجام فرائض، راهنمایی ویژه در طول سفر، مکان مناسب اقامتی، خدمات خاص بر اساس نوع مقصد گردشگری (سلامت، زیارت، تجارت، سیاحت و یا ماموریت های شغلی، ورزشی، علمی و …) می شود.
مجموع این خدمات برای گردشگر مسلمان در قالب زنجیره «الزامات گردشگری حلال» قرار می گیرد. بنابراین تعریف، این گروه های شغلی با گردشگری حلال مرتبط می شوند: شرکت های ترابری (هوایی، دریایی و زمینی که مسافران را جا به جا می کنند)، آژانس های مسافرتی و تورگردانی، هتل ها و مهمان پذیر ها و مکانهای اقامتی، رستوران ها، مراکز خرید و عرضه کالاها که مسافران نیاز ها، هدایا یا سوغات خود را از آنجا تهیه می کنند.
نظارت و مراقبت از این زنجیره گسترده بر عهده موسسات اعطای گواهی حلال است که با مدیریت خود و کنترل های خاص، زمینه ارائه خدمات حلال را در همه این بخش ها فراهم می آورند و گردشگر با دیدن نام موسسه حلال و لوگوی آن اطمینان حاصل می کند که خدمات حلال به او ارائه خواهد شد.
ضمن آنکه این الزامات به موسسات ارائه دهنده خدمات که داوطلبانه اقدام به دریافت گواهی حلال داشته اند، ابلاغ شده وآموزشهای لازم برای آنها گذاشته می شود. بدین ترتیب گردشگر مسلمان با خطوط هوایی سفر خواهد کرد که غذا و نوشیدنی حلال به او ارائه می شود. از ساعات شرعی و جهت قبله در هتل محل اقامت مطلع می شود، تور گردان ها او را از فهرست رستورانهای حلال در محل اقامت آگاه میکنند و فروشگاه هایی را معرفی میکنند تا بتوانند توشه سفر یا هدایا و سوغات حلال تهیه کند و مکان های مخالف شرع در برنامه سفر او گنجانده نمی شود (مثل دیدار از بتکده ها در بعضی کشورهای آسیای جنوب شرقی) و مرکز تفریحی مناسب نیز به او اطلاع رسانی میشود.
این مجموعه خدمات اکنون در بعضی کشور ها که در زمینه جذب گردشگر بسیار موفق هستند مثل ترکیه ، تایلند و مالزی ارائه می شود و با عنوان حلال توریسم بخشهای خاصی را به ساختار گردشگری خود افزوده اند.
در کشور ما که تازه چند ماه پیش واژه گردشگری حلال توسط ریاست جمهوری مطرح شد، حرکت هایی آغاز شده و موسسه حلال جهانی با همکاری آژانس های مسافرتی، هتل ها، رستوران ها و… ترتیباتی را برای ارائه این خدمات آماده کرده است. حمایت مراکز رسمی گردشگری کشور میتواند این روند را تسریع کند تا از ظرفیتهای این کشور برای جذب گردشگران مسلمان استفاده بهینه به عمل آید.
دکتر عبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
از لحظه آغاز سفر تا هنگام بازگشت، گردشگر مسلمان نیاز به خدماتی دارد که بر اساس فرهنگ اسلامی باید به او ارائه شود. این خدمات شامل تدارک غذا، تسهیلات انجام فرائض، راهنمایی ویژه در طول سفر، مکان مناسب اقامتی، خدمات خاص بر اساس نوع مقصد گردشگری (سلامت، زیارت، تجارت، سیاحت و یا ماموریت های شغلی، ورزشی، علمی و …) می شود.
مجموع این خدمات برای گردشگر مسلمان در قالب زنجیره «الزامات گردشگری حلال» قرار می گیرد. بنابراین تعریف، این گروه های شغلی با گردشگری حلال مرتبط می شوند: شرکت های ترابری (هوایی، دریایی و زمینی که مسافران را جا به جا می کنند)، آژانس های مسافرتی و تورگردانی، هتل ها و مهمان پذیر ها و مکانهای اقامتی، رستوران ها، مراکز خرید و عرضه کالاها که مسافران نیاز ها، هدایا یا سوغات خود را از آنجا تهیه می کنند.
نظارت و مراقبت از این زنجیره گسترده بر عهده موسسات اعطای گواهی حلال است که با مدیریت خود و کنترل های خاص، زمینه ارائه خدمات حلال را در همه این بخش ها فراهم می آورند و گردشگر با دیدن نام موسسه حلال و لوگوی آن اطمینان حاصل می کند که خدمات حلال به او ارائه خواهد شد.
ضمن آنکه این الزامات به موسسات ارائه دهنده خدمات که داوطلبانه اقدام به دریافت گواهی حلال داشته اند، ابلاغ شده وآموزشهای لازم برای آنها گذاشته می شود. بدین ترتیب گردشگر مسلمان با خطوط هوایی سفر خواهد کرد که غذا و نوشیدنی حلال به او ارائه می شود. از ساعات شرعی و جهت قبله در هتل محل اقامت مطلع می شود، تور گردان ها او را از فهرست رستورانهای حلال در محل اقامت آگاه میکنند و فروشگاه هایی را معرفی میکنند تا بتوانند توشه سفر یا هدایا و سوغات حلال تهیه کند و مکان های مخالف شرع در برنامه سفر او گنجانده نمی شود (مثل دیدار از بتکده ها در بعضی کشورهای آسیای جنوب شرقی) و مرکز تفریحی مناسب نیز به او اطلاع رسانی میشود.
این مجموعه خدمات اکنون در بعضی کشور ها که در زمینه جذب گردشگر بسیار موفق هستند مثل ترکیه ، تایلند و مالزی ارائه می شود و با عنوان حلال توریسم بخشهای خاصی را به ساختار گردشگری خود افزوده اند.
در کشور ما که تازه چند ماه پیش واژه گردشگری حلال توسط ریاست جمهوری مطرح شد، حرکت هایی آغاز شده و موسسه حلال جهانی با همکاری آژانس های مسافرتی، هتل ها، رستوران ها و… ترتیباتی را برای ارائه این خدمات آماده کرده است. حمایت مراکز رسمی گردشگری کشور میتواند این روند را تسریع کند تا از ظرفیتهای این کشور برای جذب گردشگران مسلمان استفاده بهینه به عمل آید.
دکتر عبدالحسین فخاری
دبیرکل موسسه حلال جهانی
یادداشت
تاریخ و اوقات شرعی
پیوند ها